היו יומיות, אני אותן זוכרת

vlcsnap-2015-12-26-21h48m33s984אני לא יודע בוודאות שאין היום יומיות, אבל אני די בטוח שאין.

זוכרים את היומיות? פעם היו מקרינים סרטים לכול אורך היום, וגם מחליפים ביניהם: היית יכול להיכנס לקולנוע אחד ולראות שלושה סרטים שונים ברצף. אחרי שלושה ביקורים בקופה, כמובן. היו סרטים בעשר, בשתים-עשרה, בארבע אחר הצהריים. נדמה לי שבשתיים לא הקרינו סרטים כי בכול זאת… שלאפשטונדה.

הצגה יומית היה משהו ששווה לברוח בשבילו מבית ספר. קשה לי לדמיין דבר דומה לזה בימינו, כי גם אם היו מקרינים היום סרט בחצות היום, מי היה בורח בשביל זה מבית ספר? לא רק שהזמנים השתנו (הנוער רואה סרטים דרך הטלפון, אבל יש לי טיפ בשבילם: אם אתה יכול להכניס את זה לפה, זה לא מסך), אלא גם ובעיקר בתי הקולנוע.

היום, אם תברח להצגה יומית, תיאלץ להיכנס לקניון הומה אדם, מואר בנורות פלואורסצנט מחווירות, תהיה מוקף בהמונים שנעים כה וכה עם שקיות של קום איל פו והבעה של אנחנו לא ממש פה, ואחרי זה תקנה כרטיס שיבחר לך מחשב, תיכנס לקומפלקס, תתור אחר האולם התורן, ובתוכו תהיה חלק מחוויית הפופקורן.

אני לא יודע מי האידיוט המוחלט שהחליט שפופקורן וקולנוע הולכים ביחד, אבל הוא היה אידיוט מוחלט ואני מקווה שהוא כבר נפטר, בדמי ימיו ובשלולית קולה.

אני גם לא יודע מי המטומטם הקולוסלי שהגיע למסקנה שלצופי קולנוע יש עבדים שינקו אחריהם את הפופקורן והשתייה והחרא שהם משאירים אחריהם, ובטח ובוודאי שלא מבין את הצופים הנקלים שחושבים שזה הגיוני, אבל מאחל לכולם פסוריאזיס המלווה בנשירת ציפורניים. שלא תוכלו להתגרד, כולירות!

[צחוק-מקס-קיידי מטורף. נרגע תוך כדי חרחור]

בכול אופן, זה לא זה: בזמנו הקולנוע היה מפלט; אולם חשוך, אנונימי, לעיתים אינטימי, שבו יכולת להצטנף לתוך עצמך ולהימלט מהעולם, הרחק מההמון הסואן, להיעלם למרכזת השכבה במערב הפרוע, ובמקרה הכי גרוע לחצות את הריו גרנדה ולהתמוסס במקסיקו החסינה מפני החוק. אולם הקולנוע היה משול לבית על העץ. היית לבד גם אם בחברת אחרים.

היום אולם הקולנוע הוא רק עוד אפליקציה, עוד דוכן, עוד פרסומת שמחכה שתקליק עליה ותרכוש דרכה תירס שעבר ביקוע אטומי ומשקפי תלת-ממד שירדדו את החוויה. אתה נתון, נתין, עטין חליב, חלק מההמון. זה אינו מקום לברוח אליו, אלא מקום לברוח ממנו.

א"א

להשאיר תגובה

