יש יורד

הייתי אמור לעבוד עכשיו, אבל מאמר שפרסמה נרי ליבנה ב"הארץ", או יותר נכון מאמר של נרי ליבנה שפורסם ב"הארץ" גרם לי לסחרחורת עזה ולצורך פיזי לפרוק, שאם לא ימולא ממילא לא אצליח לעבוד. אז הנה. אני פורק.

במאמר יורדת ליבנה על חיפה – שזה בסדר, למה לא, זה הרי ספורט ארצי – אבל לא הלוקל-פטריוט שבי התקומם, אלא שוחר האמת העיתונאית: המאמר משובץ בעיוותי מציאות שמבוססים על ההתרשמות האישית והשטחית של הכותבת. למען הנוחות אפרוט לסעיפים.

1.      אני הבעיה

את הרצנזיה חותמת המסקנה "הבעיה של חיפה היא לא התיירים שלא מגיעים ולא התל אביבים שמסרבים להיענות להפצרותיו של יהב לעבור להתגורר בעיר. הבעיה של חיפה היא החיפאים. הם אלה שלא מאמינים בעיר יותר". אם כך, ליבנה סבורה שאני הבעיה ושאינני מאמין עוד בעיר. אני לא בטוח שאני יודע מה זה "להאמין" בעיר, אבל אני חי בה מזה 49 שנים ובנותיי נולדו בה, ואני אוהב להיות פה, ואין לי שום כוונה לעבור לעיר אחרת בארץ. אז כנראה שאני מאמין בה.

רגע, אם החיפאים היא הבעיה של חיפה, מה הפתרון? להחליף אותם בנהריינים?

בכלל, אני לא בטוח שיש בעיה אחת ספציפית לעירי או לכל עיר אחרת; יש מגוון בעיות, ויש אנשים שתפקידם לפתור אותן.

מה שמביא אותי לדבר על ראש העיר הנוכחי, יונה יהב. גילוי נאות: אני מכיר את יהב משנת 84', מחבב אותו, חושב שהוא עושה פה דברים טובים, ולפעמים גם עובד אתו ועם העירייה (מה שאולי מחשיד אותי באינטרסנטיות, אבל מצד שני מספק לי הצצה לפעילות של העירייה שהרוב אינו מודע לה). מה שכן, אני מכיר במגבלותיו: אין לו כוחות-על. עסק מצער, כי האזרחים והמבקרים מבחוץ סבורים שראשי ערים אמורים להיות מצוידים בכוחות שכאלה, ושביכולתם לחולל מהפכות. "בני האדם נוטים בחפץ לב להחליף את השולט בהם, באמונה שכך ישופר מצבם. מפאת אמונתם זאת הם מתמרדים בשליט, אלא שעד מהרה הם מתאכזבים, כי הניסיון מוכיח להם שנפלו מן הפח אל הפחת" כתב מקיאוולי (תרגם גאיו שילוני) לפני כמעט 500 שנה.

יהב, למיטב ידיעתי, לא "מפציר" בתל אביבים לעבור לגור פה; הוא לא פנטזיונר. אין פתרונות קסם ואין הרבה סיכוי שחבריי הרבים שנטשו יחזרו לגור פה; דבר לא ישנה את העובדה שתל אביב היא האבן השואבת של הארץ – שם הפרנסה. אבל אם לעיר הזאת יש עתיד טוב יותר, הוא ייבנה (נבנה) לאט ובהדרגה.

 2.      סוגיית הכרמלית

"אפשר היה לחשוב שהכרמלית האחראית לנס קיצור הדרך והזמנים האלה תהפוך לאמצעי תחבורה נפוץ ושכיח כמו המטרו בפריז, אלא שזה לא קורה", מתרעמת ליבנה, שצדקה בעניין קיצור הזמנים שמציעה הכרמלית. אלא מה, הכרמלית הציעה בזמנו גישה נוחה ומהירה לאתרים מרכזיים בעיר, כמו נניח לשכונת הדר, שבזמנו היו בה בתי קולנוע רבים וכיום אין בה ולו אחד. מגמה עולמית. כל ילדותי הייתי יורד בכרמלית לראות סרטים בהדר, ולקנות קסטות מזויפות בעיר התחתית. בתי הקולנוע והקסטות פסו מהעולם, ואיתם הפופולריות של הכרמלית. אז מה, נסגור אותה? נצפה לראות שם צרפתים בדרכם לשאמפס עליזה? ואגב, ייתכן שהציפייה של ליבנה לראות את הכרמלית הופכת למטרו נעוצה בזיכרונות ילדות: בזמנו היו שם שלטים שהודיעו défense de fumer.

 3.      פסטיבל הסרטים

"זהו פסטיבל מצוין, שרכש לו מקום של כבוד בין הפסטיבלים הבינלאומיים הנחשבים בעולם", כותבת נרי ליבנה. על זה אין מה להתווכח. עוד גילוי נאות: את הפסטיבל יזמה והניעה אמי, ענת, עם מנהל הסינמטק דאז יוסי אורן ועם… יונה יהב. אבל לטעון שחיפה היא "עיר שינה המתעוררת לחיים אחת לפסטיבל" זה כבר ממש מוגזם. סטיגמה נושנה ולא מעניינת: מי שרוצה לישון שיישן, ומי שרוצה לבלות עד הבוקר יוכל לעשות את זה גם בחיפה, ואין שום חוק עזר עירוני בעולם שקובע שעיר צריכה להיות נטולת הפסקות. אגב, אצלנו אפילו בסרטים היו הפסקות!

4.      העיר התחתית

"[בעיר התחתית] שוררת היום ריקנות מהלכת נכאים. אין יורד אל הים ואין עולה אל מקדש הבהאים ברחובות היפים. ובניגוד לנעמי שמר, כשאני כותבת 'אין יורד' אני מתכוונת לכך שגם תושביה הערבים של חיפה אינם יורדים לשם".

הייתכן שליבנה נפלה קורבן למתיחה של שילון כזה או אחר? אולי כולם התחבאו? איזו ריקנות? העיר התחתית גדושה במקומות נהדרים, באופי, הים הומה אנשים, למקדש הבהאי אסור לעלות מסיבות דתיות, רק לרדת במדרגותיו, והתושבים הערביים של חיפה הפכו את המושבה הגרמנית לאזור הכי ססגוני ומשמח בעיר, שבכל ערב נתון קשה למצוא בו מקום ישיבה.

ואולי זה המקום לדבר על המוני יוצאי ברית המועצות לשעבר שנקלטו בחיפה ושינו את פניה לטובה והעשירו את התרבות המקומית ואת המסחר ואת הגיוון האנושי.

5.      האצטדיון

בחיפה יש לנו את "האצטדיון המפואר והמיותר להפליא שנחנך שם", לדברי ליבנה. אפילו בתור אזרח שמעולם לא ביקר באצטדיון ולא מתעניין כלל בכדורגל, לטעון שהאצטדיון החדש מיותר הוא מעשה שנראה לי תמוה להפליא. אני עוד בונה על זה שהפו פייטרז יופיעו שם.

6.      השוק הטורקי

השוק הטורקי נמצא בעיר התחתית. בליבה. כשליבנה הגיעה לשם שררה "דממה מוזרה… חנויות שנפתחו שם נסגרו מהיעדר קונים. המסעדות עומדות בשיממונן. 'אבל כשיש כאן הופעות לילדים מאוד שמח בשוק הטורקי', אמרה החברה. העיר התחתית מתעוררת רק כשיש אירועים מיוחדים ושוקעת בתנומה שוב, עד לפעם הבאה".

גם כאן, אני רחוק מלסבור שהשוק הטורקי דומם ושומם. או שבין לילה הוא יהפוך למתחם שבליינים וקונים מגיעים אליו מכל הארץ. והאירועים המיוחדים מעידים שיש ניסיון להמריצו עוד יותר. מה שכן, אני יודע היטב כמה מסעדות ובתי עסק נפתחים ונסגרים בתל אביב מדי שבוע בגלל שלקוחות לא פוקדים אותם, מסיבות רבות ומגוונות. זה עדיין לא אומר שתל אביב לא מתפקדת או אמורה לתפקד אחרת או צריכה לקחת דוגמה מחיפה.

חשבו, אולי לחיפאים אין את הממון הנדרש לכלכל בתי עסק כאלה. אולי זה בגלל המצב הכלכלי הכללי, ואולי בגלל המוני המשקיעים התל אביביים שרכשו חצי מהדירות בקריית אליעזר ובקריית שפרינצק וגרמו להעלאה מחרידה בדמי השכירות ובמחירי הדירות בעיר, אבל זאת ספקולציה פראית, ואני לא רוצה לבוא ולטעון שהבעיה של חיפה הם התל אביבים.

זה לא יהיה רציני.

א"א

שממה בעיר התחתית

Haifa Sur La Mer

דממה בעיר התחתית

6 תגובות (+הוסף את שלך?)

  1. asherov
    אוק 18, 2014 @ 14:04:09

    פרסם את זה מחדש ב-החיים בתהיתי.

    הגב

  2. gila2012
    אוק 18, 2014 @ 15:00:22

    ארז, התגובות שאתה מציג עם ״ריסוק ״ טענותיה של נרי ליבנה מעידות שאתה לא רק מחובר בעסקי עבודה וחיבה עם יהב כמו עם עוד מקורבים שלו, אלא מסרב לראות את המציאות העגומה שיהב עם חבורת המקורבים שלו מקדמים כאן בעיר. לצערי זה נראה כאילו אינך באמת מחובר אליה אלא בעיתות נוחות או בילוי ורואה את הכל מנקודה מאוד מרוחקת ה הדברים עשויים להראות אקזוטיים משהו.

    לצערי, חלק מאנשי הדור שלך שהם קצת יותר צעירים ממני ונראו כאנשים מגניבים שיתנו טון מעניין כאן בעיר הפכו לאנשי מערכת שלטונית שכבר הוכחה כמסואבת,. חלקם עם לשון ארוכה, חלקם קיבלו ג׳ובים נוחים למרות כישוריהם הלא מרשימים, חלקם פשוט נהנים מחיבור כלכלי מתגמל וכך הלאה.
    אכן הם חלק מהבעיה של החיפאים שעליהם מדברת נרי. ההיתר הם אלו שבחרו את יהב. ויש את אלו שלא אכפת להם כל עוד יש להם בית בשכונה שמדמה עצמה לחיקוי עלוב של דניה ורכב חברה שמסיע אותם מדי יום, לעבודה בעיר אחרת.

    הגב

    • asherov
      אוק 18, 2014 @ 15:16:45

      רק הצבא הוציא אותי מכאן, תמיד עבדתי כאן, כתבתי כאן ולפחות בתחומים שלי הייתה לי תחושה שהייתי ועודני מחובר למדי למציאות החיפאית, שלמדתי היטב על בשרי.
      אבל פרספקטיבות, את יודעת.

      הגב

  3. גדי מרגלית
    אוק 18, 2014 @ 23:23:51

    אני עובד שנים בתל אביב ומתעקש להתגוור בחיפה. כל השוואה לתל אביב היא בלשון המעטה טפשית, כפי שלא משווים את ניו יורק לבוסטון וכדומה. מעולם לא התפרנסתי מהרשות המוניציפלית המקומית, כמו גם מעולם לא הייתי ״מגניב״. עדיין חושב שלחיפה ישנן איכויות שלא ניתן למצוא בתל אביב שהיא לטעמי התגלמות הכיעור האורבני.
    מזדהה על כל מילה שכבתבת ארז.

    הגב

  4. דנה
    אוק 21, 2014 @ 15:56:15

    יקירי, אהבתי כל מילה, לא חשובות העובדות ולא יודעת אותן, חיפה מולדתי יפיפה ומלאת אופי . אחרי שנים במרכז געגועי למה שיש בה רק גדלים ולמרות שנטשתי תמיד חושבת לחזור

    הגב

כתיבת תגובה

