המרתי דתי; ייסדתי דת

פרנסיס בייקון, בעקבות ולסקזמישהו שלא חשב לעומק, אם אני זוכר נכון זה היה פסקל (ובאנגלית, סאונדטרק, אחיו הממזר של סטארטרק), גרס כי סטטיסטית עדיף לאדם להאמין באלוהים, כי אחרי שאתה מת יש רק שתי אפשרויות: או שאין כלום, או שיש אלוהים, ואם אין כלום כלום כבר לא משנה, ואם יש אלוהים אלוהים משנה הכול.
משהו הסתברותי מתפלפל כזה.

אלא שפסקל לא שאל את עצמו אם כדאי לו לאדם להקריב את חייו עלי האדמה, החיים היחידים שיש לנו ודאות לגביהם, לשבש את כל תשוקותיו ואהבותיו ונטיותיו וסטיותיו ומחשבותיו העצמאיות, לטובת איזה אל ערטילאי ותגמול שבעולם הבא.
אם לצטט את מיטב המוחות בני ימינו: פחחחח!

אני מצדי, מאמין שכל פלפול דתי יש להעמיד במה שאני מכנה "מבחן מס הכנסה". זה פשוט: האם פקיד השומה יקבל מכם טיעון כגון "התגמול שלכם יבוא אחרי שאמות"? לא נראה לי. נסו לטעון במס הכנסה "רב הנסתר על הגלוי", ונראה לאן זה יוביל אתכם.

עוד התעלם פסקל מהתהייה הנושנה איזו דת היא הנכונה? כל הדתות סותרות אחת את רעותיה, עד שאין ודאות לגבי כלום. אם אתה בוחר באלוהים, באיזה אל או אליל תבחר? למה אלוהים ולא אללה? למה אללה ולא שיווה? למה שיווה ולא בורגול, אל הדגנים העמלקי (כשר לאוכלי קטניות בלבד)? זה הרבה יותר קשה ממה שזה נראה, כי גם אם אדם נולד יהודי, מי ערב לו שהוא לא יהודי רפורמי, ולאו דווקא חרדי? מי יודע אם אתה צריך להיות מנטורי קרתא או מהקראים או מכל זרם אחר שאת שמו אני לא מכיר? הרי גם בקרב אלה המכונים "יהודים" אין הומוגניות, ויש יהודים שירצחו בשמחה יהודים אחרים, שמבינים פחות טוב מהם את הרצונות האמיתיים של האל. מה, יש אפילו יהודים שיתגנבו אל ראש ממשלה קשיש ויירו לו בגב! הייתם מאמינים? [אני שואל במובן הצר של השאלה]

כך או אחרת, אני החלטתי שאיפשהו בוודאי יש אמת, ומשום שלא ניתן לקבוע איזו אמת היא האמיתית מכל האמיתות שמציעים העולמות הדתיים, אני פשוט אאמץ לי את כל הדתות.

מעתה ואילך, אני יהודוכריסטומוסלוהינדובודהוודופגאני!

יש לזה יתרונות, ויש חסרונות. ככה נראים החיים החדשים שלי:
אני לא עובד בשבת ולא בראשון; אני חובש שטריימל ומתחתיו כיפה סרוגה ומתחתיה ירמולקה של מכבי חיפה, ועל הצוואר צלב וביד ארטישוק ומחכה להארה; בחצי מלוח השנה שלי מסומנים צומות, אבל למרבה המזל כמעט כולם מתנגשים עם ארוחות סביאה של אחת מהדתות האחרות שאני מאמין בהן בפנאטיות; רוב היום אני מתפלל, בכיוונים שונים ובשפות מגוונות; אוֹם; כמעט כל דבר שתגידו מהווה פגיעה בדת שלי; אני יכול לאכול כל מה שרק בא לי, אם כי רוב המאכלים אסורים עליי בתכלית; יש לי פרה קדושה קשורה בחצר, ובמקרר שני קילו עגל במרינדה; בחצות הלילה אני שוחט תרנגולות בטקסי וודו, ונועץ סיכות בדמויות-צלם של אויביי; בבוקר אני רץ להתוודות אצל הכומר ומבקש מחילה; משום שטבועה בי טינה מולדת לרוב אלה שמחזיקים באמונה אחרת משלי, בחגים החשובים שלי אני זורק לעצמי אבנים וביצים על החלונות, על מנת להבהיר לי שאני לא רצוי בשכונה; לפעמים אני מוחל לעצמי, מפנה את הלחי השנייה ומבקש מהאל שיסלח לי, כי אני לא יודע מה אני עושה; פעמים אחרות אני נוקט בשיטת הזרוע הנטויה, ובמקום לחי גורס עין תחת עין, יוצא ומשליך אבנים וביצים, הפעם על החלונות שלי; "מותו, כלבים כופרים!" אני זועק בפעמים אחרות ומאיים לערוף את עצמי בחרב זולפיקר, אבל ברגע האחרון מקבל חנינה מהאפיפיור, או שהמופתי מסיר מעליי את הפַתֻוַא; אחרי הכול, ידוע שהיהודים הם רחמנים בני רחמנים; וכפי שגילו כל האוונגרדיסטים של המאה העשרים, מגבלות חייבות להיות, ובעולם זה של אלפי מגבלות תיאולוגיות קטנות מצאתי לעצמי סוף כל סוף שווה וחופש מוחלט.

אז בואו אחריי אל הגאולה, אנשים! בואו אל האור! מי לאדוני אלי! (דמי חברות 250 ₪ טל"ח).

א"א

2 תגובות (+הוסף את שלך?)

  1. נ.מ.
    יונ 14, 2009 @ 09:44:44

    :arrow: תעמוד בפינה.

    הגב

  2. ארז
    יונ 14, 2009 @ 11:00:13

    בפינה של איזו דת?

    הגב

להשאיר תגובה

